6Supervision bancaria y crisis financiera. El caso español 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Revista Encontros Científicos - Tourism & Management Studies

 ISSN 1646-2408

MARTINS, Ana Isabel. Banks in Portugal: service producers or financial intermediaries?. []. , 6, pp.131-145. ISSN 1646-2408.

^len^aFinancial and monetary intermediation have always been the core competencies of banks. However, to balance for the significant reduction in bank intermediation margins in recent years, institutions have promoted the increase of their charges, through the supply of banking services and cross-selling techniques. DEA methodology was applied to the data of the 37 major banks operating in Portugal in 2007, according to the production and intermediation approaches, in order to identify best practices and the main causes of inefficiency. The main contribution of this study is the incorporation of new variables in the models that reflect, besides profitability, value creation and opportunity cost to shareholders. The efficiency is analyzed using a global perspective (including all banks) and by groups, based on homogeneity and risk factors. Separate frontiers are estimated and the inefficiencies intra-groups as differences among groups are also analyzed. The results show a tendency for banks to focus on certain skills. Overall, the average efficiency levels are low and significant waste of resources and inefficiencies of scale were registered.^lpt^aActividades de intermediação financeira e monetária sempre foram as principais competências dos bancos. No entanto, a fim de compensar a significativa quebra nas margens de intermediação bancária registada nos últimos anos, as instituições têm promovido o aumento das suas comissões, por via da oferta de serviços bancários e de técnicas de cross-selling. Foi aplicada a metodologia DEA aos dados dos 37 principais bancos a operar em Portugal em 2007, de acordo com as abordagens de produção e intermediação, a fim de identificar as melhores práticas e as principais causas de ineficiência. A principal contribuição deste estudo é a incorporação de novas variáveis nos modelos que reflectem, além da rentabilidade, a criação de valor e o custo de oportunidade do capital para os accionistas. A eficiência é analisada sob uma perspectiva global (incluindo todos os bancos) e por grupos, segundo factores de homogeneidade e risco. São estimadas fronteiras separadas e analisadas as ineficiências intra-grupos bem como as diferenças entre os grupos. Os resultados evidenciam uma tendência para os bancos se concentrarem em determinadas competências. Globalmente, os níveis médios de eficiência são baixos e registam-se consideráveis desperdícios de recursos e ineficiências de escala.

: .

        · | |     ·     · ( pdf )