SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.4 número1Between theory and practice: Teaching maths to elementary school students in PolandUm Portugal de Imigrantes: exercício de reflexão sobre a diversidade cultural e as políticas de integração índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Da Investigação às Práticas

versão On-line ISSN 2182-1372

Resumo

PEREIRA, Maria Paula. A Escola Portuguesa ao serviço do Estado Novo: as Lições de História de Portugal do Boletim do Ensino Primário Oficial e o Projeto Ideológico do Salazarismo. Invest. Práticas [online]. 2014, vol.4, n.1, pp.59-81. ISSN 2182-1372.

This essay considers the Bulletin of the General Directorate of Primary Education, Escola Portuguesa, as an important means of communicating Estado Novo education policy towards primary school teachers in order to purpose them orientation and ideological indoctrination. Analysis of the role of Escola Portuguesa, between 1934 e 1946, in the Portuguese History is outlined. The role of relevant events and personages of Portuguese History, used as structural elements of the regime ideology, is analyzed. The aim of this discursive practice is to legitimate the regime and to make operational his political programme within teachers, students and the local community.

Palavras-chave : nationalism; history; primary school teacher.

        · resumo em Português | Francês     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons