SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.6 número1O direito das crianças a participar: desafios nas interações do quotidianoProfessora, tu agora já sabes mais um bocado do que é ser filhos e essas coisas da família?: Um trabalho de dupla reflexão e coprodução de dados com crianças em idade pré-escolar índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Da Investigação às Práticas

versión On-line ISSN 2182-1372

Resumen

ROCHA, Eloisa Acires Candal; LESSA, Juliana Schumacker  y  BUSS-SIMAO, Márcia. Pedagogia da Infância: interlocuções disciplinares na pesquisa em Educação. Invest. Práticas [online]. 2016, vol.6, n.1, pp.31-49. ISSN 2182-1372.

This paper seeks to situate disciplinary dialogues on finding ways for the delineating a specific area of research in Education in Brazil, otherwise known as Pedagogy of Childhood or Pedagogy of Early Childhood Education (Rocha, 1999). Initially, conceptual elements present in publications and research are concisely recovered in order to present a review on the pathways and theoretical constructs already dealt with, which claim for the need of consolidating a disciplinary dialogue for the study of early childhood education, especially from social studies of childhood. Moreover, the paper presents some exercises on the possibilities of these dialogues, taking in particular the study of Buss-Simão (2012) as a reference, for dealing with the social relations in educational settings for early infancy. Finally, the study indicates some perspectives, and warrants the in-depth search for socialization processes and the establishment of infant experience in early childhood education.

Palabras clave : Childhood; Pedagogy; Theory and Practice; Early Childhood Education.

        · resumen en Portugués | Francés     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons