SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.12 número2Do tempo da produção aos tempos da educação. Para uma análise da subjugação do educativo ao imediato e ao utilitárioPequenos leitores e grandes desafios no ensino fundamental i: contribuições teóricas para uma prática ressignificada índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Da Investigação às Práticas

versão On-line ISSN 2182-1372

Resumo

SA, Iranita Maria de Almeida et al. Literacy in the context of war. The elaboration of a letter as a transformative writing in Basic Education. Invest. Práticas [online]. 2022, vol.12, n.2, pp.55-74.  Epub 28-Set-2022. ISSN 2182-1372.  https://doi.org/10.25757/invep.v12i2.334.

The article describes and analyses an authentic literacy practice performed with 6th grading students in a Portuguese urban school, with a democratically participatory civic commitment purpose. The activity, resulting from a decision taken by the students, consisted in the writing of a letter, addressed to citizens of Ukraine, following the procedures of the writing cycle, accompanied by a drawing. The letter aimed to monitor the first-needs goods given to citizens of Ukraine in the context of war and share a positive message. The drawing functioned as a reinforcement and aimed to ensure the reception and understanding of the written message.

The products achieved made it possible for students to understand the relevance of literacy as a transformative practice and, at the same time, to develop social skills and democratic participation.

Palavras-chave : literacy; learning; writing; democratic participation.

        · resumo em Português | Espanhol | Francês     · texto em Português     · Português ( pdf )