SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.38A fragmentação do mito da democracia racial e a dimensão pedagógica do cinema negro índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Revista Internacional em Língua Portuguesa

versão impressa ISSN 2182-4452versão On-line ISSN 2184-2043

Resumo

CHARREU, Leonardo  e  CHARREU, Ana. A pintura e o cinema enquanto linguagens de um mesmo ecossistema estético: Uma análise de “Rythmus21” de Hans Richter e as suas relações com o dadaísmo de Hans Arp. RILP [online]. 2020, vol.38, pp.173-182.  Epub 21-Mar-2021. ISSN 2182-4452.  https://doi.org/10.31492/2184-2043.rilp2020.38/pp.173-182.

This text seeks to think about the relationship between one of the first films of the experimental and pioneering cinematographic work of the director Hans Richter and the main avant-garde movement of the time that became known as Dadaism that shaped the visual arts panorama in Europe in the period between two major world wars. Richter's experimental cinema is then contrasted with Harp's painting and both languages in what is unique are analysed within a perspective that we define (based on Medeiros and Pimentel, 2013) as an aesthetic ecosystem.

Palavras-chave : cinema; Hans Richter; painting; dadaism; aesthetic ecosystem.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )