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Tourism & Management Studies

 ISSN 2182-8458

BORODAKO, Krzysztof. Cooperation of Small and Medium-Sized Tourism Enterprises (Smtes) With Tourism Stakeholders in the Malopolska Region: Top Management Perspective Approach. []. , 7, pp.24-32. ISSN 2182-8458.

^len^aThe purpose of this paper is to understand the difference in number of relations of small and medium-sized tourism enterprises (SMTE) with tourism stakeholders in the region. This research used an email survey sent to tourism CEOs, directors or owners of SMTEs in the Małopolska region, focusing on its capital city -Cracow (Poland). All three groups of respondents in SMTEs were understood in the research as the top management of these companies. The study conducted made it possible, on the basis of the statistically significant results, to analyze the differences as regards the level of cooperation between companies depending on the company size, micro firms and SMTEs, their belonging to different subsectors and the company age. Observations show that such differences exist and should be used by the SMTEs managers and tourism policy makers. The largest part of the researched sample usually cooperates with one to five partners from each stakeholder group. A surprising conclusion was the high level of cooperation with competitors from the same subsector - almost one third of the accommodation and catering firms collaborate with more than five competitors.^lpt^aO objetivo deste trabalho é compreender a diferença no número de relações de pequenas e médias empresas (PME) de turismo com agentes de turismo (stakeholders) na região. Esta pesquisa utilizou um questionário enviado por e-mail para ceos de turismo, diretores ou proprietários de pequenas e médias empresas de turismo na região Małopolska, com foco na sua capital -Cracóvia (Polónia). Todos os três grupos de inquiridos de PME de turismo foram considerados na pesquisa como a gestão de topo dessas empresas. O estudo realizado tornou possível, com base nos resultados estatisticamente significativos, analisar as diferenças quanto ao nível de cooperação entre empresas, dependendo do tamanho da empresa, as micro, pequenas e médias empresas, a sua pertença a diferentes segmentos e a idade da empresa. As observações mostram que tais diferenças existem e devem ser utilizadas pelos gestores de pequenas e médias empresas de turismo e responsáveis políticos da área do turismo. A maior parte da amostra pesquisada geralmente coopera com 1-5 parceiros de cada grupo de interessados. Uma conclusão surpreendente foi o alto nível de cooperação com concorrentes do mesmo segmento -quase um terço das empresas de alojamento e restauração colabora com mais de cinco concorrentes.

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