7 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Tourism & Management Studies

 ISSN 2182-8458

BOER, Diederik de; VAN DIJK, Meine Pieter    TARIMO, Laura. Business-community partnerships: The link with sustainable local tourism development in Tanzania?. []. , 7, pp.75-90. ISSN 2182-8458.

^len^aThis paper investigates whether Business-Community Partnerships (BCP) can facilitate local private sector development in Africa. This study offers a new approach to such partnerships by looking at them from a local private sector development perspective using value chain analysis. Focusing on Tanzania, this paper analyses nine tourism business-community partnership cases including three NGO-initiated partnerships, three business-initiated partnerships and three cases in which there was no explicit partnership between the business and the community. Five effects of tourism development are assessed by such partnerships, namely access to capital, access to skills/ knowledge, access to markets, access to infrastructure and access to land. Overall, business initiated Business-Community Partnerships contributed positively to access of markets and access to infrastructure. The NGO-initiated partnerships contribute positively to the access of land and improved in certain cases the access to infrastructure and markets. However, appropriate transfer of entrepreneurship knowledge and access to capital remains very inadequate. This study offers a new approach by looking at partnerships from a local private sector development perspective, using value chain analysis.^lpt^aEste artigo investiga se as Business-Community Partnerships (parcerias de negócio com a comunidade) podem facilitar o desenvolvimento do sector privado local em África. Este estudo oferece uma nova abordagem de tais parcerias, encarando-as sob a perspectiva de desenvolvimento do sector privado local, utilizando a análise da cadeia de valor. Focando-se na Tanzânia, este artigo analisa nove casos de parcerias de negócio com a comunidade, incluindo três parcerias de iniciativa de ONGs, três parcerias iniciadas em negócios e três casos em que não havia parceria explícita entre o negócio e a comunidade. Cinco efeitos do desenvolvimento do turismo são avaliados por essas parcerias, nomeadamente o acesso ao capital, às habilidades / conhecimentos, acesso a mercados, acesso a infra-estrutura e acesso a terra. Globalmente, o negócio iniciado com base em parcerias de negócio com a comunidade contribuiu positivamente para o acesso a mercados e a infraestruturas. As parcerias de iniciativa de ONGs contribuem positivamente para o acesso a terra e melhoraram em certos casos, o acesso a infra-estrutura e mercados. No entanto, a transferência adequada de conhecimentos de empreendedorismo e o acesso ao capital continuam muito insuficientes. Este estudo oferece uma nova abordagem ao olhar para as parcerias sob uma perspectiva de desenvolvimento do sector privado local, usando a análise da cadeia de valor.

: .

        · | |     ·     · ( pdf )