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Tourism & Management Studies

 ISSN 2182-8458

RIBEIRO DE ALMEIDA, Cláudia. The New Challenges of Tourism Airports : The Case of Faro Airport. []. , 7, pp.109-120. ISSN 2182-8458.

^len^aAirport infrastructures play an important role in the heart of the regions in which they are located, as well as in certain sectors of activity, such as tourism. In recent years, their positioning has been altered from a passive attitude to an active attitude due to new market demands and new trends which have arisen in associated sectors, such as the air transport sector. The 1997 deregulation of air transport in Europe led to major changes on the way people travel. One of the most interesting results of deregulation, was caused by the fact that the low cost airlines appeared on the market with a business model distinct from the traditional scheduled and charter airlines, allowing for the opening up of new airports and new tourist destinations. Those airlines are also responsible for some of the main changes in the airports operations and market positioning. The increase in routes and frequencies offered by these airlines enabled the emergence of new tourist destinations in Europe that spread, later on, to other places all over the world. The ease of purchasing an airline ticket online, and the availability of attractive routes at affordable prices allowed the development of new market segments, such as second home tourism. One of the main impacts of low cost operations has been the changing of airport's structures, mainly to the ones that traditionally received charter flights. In this article we are going to explore the case study of Faro airport, an excellent example of this changes.^lpt^aAs infra-estruturas aeroportuárias desempenham um papel importante nas regiões onde se inserem, bem como em determinados sectores de actividade, como o turismo. Nos últimos anos, o posicionamento destas infra-estruturas passou de uma atitude passiva para uma atitude mais activa, devido a novas tendências de mercado que têm originado um novo posicionamento e uma nova dinâmica de actividades. O processo de desregulamentação, que ficou concluído na Europa em 1997, originou grandes alterações no sector do transporte aéreo, permitindo a entrada no mercado das companhias aéreas de baixo custo e por consequência uma alteração no sector aeroportuário, uma vez que apresentam características distintas das companhias aéreas regulares tradicionais ou de bandeira, assim como das companhias aéreas charter. O aumento de rotas e frequências oferecido pelas companhias aéreas de baixo custo permitiu o desenvolvimento de novos destinos turísticos um pouco por toda a Europa. A facilidade de reserva, aliada a tarifas atractivas para diversas rotas, permitiu o desenvolvimento de novos segmentos de mercado, como por exemplo o turismo residencial. Um dos principais impactes da entrada destas companhias aéreas no mercado foi a alteração que originou nas estruturas de tráfego dos aeroportos para onde operam, principalmente os que acolhiam tradicionalmente voos de companhias charter. Neste artigo será explorado o caso do Aeroporto de Faro, um exemplo excelente, uma vez que conheceu várias alterações devido ao início da operação das companhias aéreas de baixo custo.

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