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Tourism & Management Studies

 ISSN 2182-8458

BORODAKO, Krzysztof et al. The Changes of the Meeting Industry in Krakow in the Context of the Global Crisis. []. , 7, pp.149-157. ISSN 2182-8458.

^len^aThe main purpose of the paper is to identify changes in the meeting industry in Krakow. One of the reasons for the changes was the global crisis. An attempt to prove the thesis has been undertaken. Research on the meeting industry in Krakow was conducted on the basis of a questionnaire addressed to operators of facilities that can organise business events of this type. The respondents were asked about quantitative data connected with the business tourist traffic, but the questions also concerned opinions connected with the development of this market segment. At the beginning of the study, a review of literature devoted to the issues of shaping the demand for business tourism, with special consideration of the impact of the economic crisis on it, was conducted. In the empirical part, research results conducted in Krakow in 2008 -2010 were presented. They illustrate the number of MICE type events in the city, their structure and seasonality. The sectors of the parties ordering MICE type events in the city were listed. The number of participants of the events was analysed, divided into national and international participants. The results of the research conducted in Krakow allowed for the ascertainment that the economic crisis affected the changes of the level, and above all, the structure of MICE type events organised in the city, which was visible in 2010, therefore with some time delay. Fewer events were organised in the city, but they were more numerous in terms of the number of participants. This has an economic and psychological justification, and it can be deduced that the aforementioned changes were induced by the economic crisis.^lpt^aO objetivo principal do trabalho é identificar as mudanças no setor das reuniões de negócios em Cracóvia. Aqui fazemos a tentativa de provar a tese de que uma das razões para as mudanças foi a crise global. Esta investigação foi conduzida com base num questionário aos operadores de infra-estruturas com condições para organizar este tipo de eventos. Os inquiridos foram questionados sobre dados quantitativos relacionados com o tráfego de turistas de negócios, mas as perguntam também diziam respeito a opiniões relacionadas com o desenvolvimento deste segmento de mercado. No início do estudo foi feita uma revisão da literatura dedicada às questões da formação da procura de turismo de negócios, considerando especialmente o impacto da crise económica. Na parte empírica são apresentados resultados de pesquisas conduzidas em Cracóvia, em 2008 -2010, que ilustram o número de eventos tipo MICE na cidade, a sua estrutura e sazonalidade. Foram listados os setores da procura de eventos MICE na cidade e foi analisado o número de participantes dos eventos, dividido entre participantes nacionais e internacionais. Os resultados da pesquisa permitiram constatar que a crise económica afetou o nível, e acima de tudo, a estrutura de eventos MICE, o que se tornou visível em 2010, com algum atraso. Foram organizados menos eventos na cidade, mas eles registaram mais participantes. Isto tem uma justificação económica e psicológica, e pode-se deduzir que as alterações referidas foram induzidas pela crise económica.

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