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Tourism & Management Studies

 ISSN 2182-8458 ISSN 2182-8466

RODRIGUES, Ana Paula; BARREIRA, Marta; MADEIRA, Carlos Rui    VIEIRA, Isabel. The impact of internal marketing on employee attitudes and behaviours in local public sector organisations. []. , 19, 3, pp.41-57.   30--2023. ISSN 2182-8458.  https://doi.org/10.18089/tms.2023.190303.

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The purpose of this paper is to extend the knowledge on the relationships between internal marketing (IM), job satisfaction, organisational commitment, organisational trust, and job performance, by proposing and testing a model describing the impact of IM on these employees’ attitudes and behaviours. The data collection was carried out using a questionnaire applied to employees of the Portuguese local public sector (namely the five Municipalities of Alto Tâmega region). A total of 565 valid questionnaires were obtained and treated using structural equation modelling. The results show that IM positively and directly influences job satisfaction, organisational commitment, and organisational trust, but do not directly influence job performance. Job performance is influenced by organisational commitment and organisational trust, but not by job satisfaction. However, the indirect effect of job satisfaction on job performance, mediated by organisational commitment and trust, is significant. In turn, job satisfaction directly influences organisational commitment, which, in turn, has a direct impact on organisational trust. To the best of the authors’ knowledge, this is the first time that a study of the relationship between IM and organisational trust has been conducted in the Portuguese local public sector context. Hopefully, the results obtained will significantly contribute to the development of the investigation of the effects of IM on this sector and to future research studies on internal marketing and public management.

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O objetivo deste artigo é alargar os conhecimentos sobre as relações entre marketing interno (IM), satisfação profissional, compromisso organizacional, confiança organizacional e desempenho profissional, propondo e testando um modelo sobre o papel do IM nas atitudes e comportamentos dos colaboradores. A recolha de dados foi realizada utilizando um questionário aplicado aos colaboradores do sector público local português. Foram obtidos e tratados um total de 565 questionários válidos utilizando a técnica de modelação de equações estruturais. Os resultados mostram que o MI influencia positiva e diretamente a satisfação profissional, o comprometimento organizacional, e a confiança organizacional, mas não diretamente o desempenho profissional. O desempenho no trabalho é influenciado pelo comprometimento organizacional e pela confiança organizacional, mas não pela satisfação no trabalho. Contudo, o efeito indireto da satisfação no trabalho sobre o desempenho no trabalho, mediado pelo comprometimento e confiança organizacional, é significativo. Por sua vez, a satisfação no trabalho influencia diretamente o comprometimento organizacional, o que por sua vez tem um impacto direto na confiança organizacional. Tanto quanto sabemos, é a primeira vez que o estudo da relação entre MI e a confiança organizacional foi investigado no contexto do sector público local. Espera-se que os resultados tenham dado mais um passo na investigação dos efeitos do IM neste sector, contribuindo para a investigação futura nas literatures sobre marketing interno e gestão pública.

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