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Tourism & Management Studies

 ISSN 2182-8458 ISSN 2182-8466

SAID, Heba    KAMEL, Noha Ahmed. Linking e-leadership to innovative and proactive work behaviors in tourism higher education institutions: a moderated mediation model using SEM. []. , 19, 4, pp.47-60.   31--2023. ISSN 2182-8458.  https://doi.org/10.18089/tms.2023.190404.

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E-leaders should encourage academics to manage their multi-dimensional work requirements and even to go beyond these requirements to innovate in their tasks and achieve sustainable development in educational institutions. This study aims to examine the relationship between e-leadership, innovative work behavior and proactive work behavior in the presence of work engagement as a mediator. Researchers implemented a quantitative methodology. This study used data from an online survey of 398 academics in Egyptian tourism higher education institutions. The results of structural equation modeling presented strong support for the proposed model. E-leadership has been proven to affect innovative and proactive work behavior among academic staff positively. Work engagement has shown an effective and significant mediating role between the examined variables. Further, the academic department was proven to moderate the relation between e-leadership and innovative work behavior, while age had no moderation effect in this relation. The study draws researchers’ attention to the role of e-leadership in helping academics to cope with the dynamic nature of research and education.

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Os e-líderes devem incentivar os académicos a gerir as suas diversas exigências de trabalho e até mesmo ir além dessas exigências para inovar e alcançar um desenvolvimento sustentável em instituições educacionais. Este estudo visa examinar a relação entre a e-liderança, o comportamento de trabalho inovador e o comportamento de trabalho proativo tendo o empenho no trabalho como mediador. Os pesquisadores implementaram uma metodologia quantitativa. Os dados foram recolhidos através de uma pesquisa online com 398 académicos de instituições de ensino superior de turismo no Egito. Os resultados da modelação de equações estruturais forneceram forte suporte para o modelo proposto. Foi comprovado que a e-liderança tem uma relação positiva tanto com o comportamento de trabalho inovador como com o comportamento de trabalho proativo. O empenho no trabalho mostrou ter um papel mediador eficaz e significativo entre as variáveis examinadas. Além disso, foi comprovado que o departamento académico modera a relação entre a e-liderança e o comportamento de trabalho inovador, enquanto a idade não teve efeito de moderação nessa relação. O estudo chama a atenção para o papel da e-liderança em ajudar os académicos a lidar com a natureza dinâmica da investigação e da educação.

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