SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.8 issue3Education’s Experience in an Age of Anti-Politics: Reading John Dewey in the Third Decade of the 21st CenturyEducation, Freedom, and Emancipation from the Standpoint of the Recognition Theory: Interview with Axel Honneth author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Sisyphus - Journal of Education

Print version ISSN 2182-8474On-line version ISSN 2182-9640

Abstract

VON KOTZE, Astrid. Solidariedade Ecológica e Educação Popular. Sisyphus [online]. 2021, vol.8, n.3, pp.85-99.  Epub Nov 29, 2021. ISSN 2182-8474.  https://doi.org/10.25749/sis.19952.

Este texto assenta no princípio que devemos ouvir a natureza e reconhecer a interconexão de todos os seres vivos. Destaco três princípios centrais da posição Freiriana sobre educação popular: intencionalidade política e preconceitos do educador; o diálogo como um processo epistemológico e ontológico; e a “vocação” da humanização. Partindo de uma lente ecofeminista, sugiro que solidariedade ecológica - ser uma parte de, em vez de apartada da natureza - deve ser tomada como fator essencial para qualquer educação no/do futuro. Isto faz com que se afaste a noção de emancipação de qualquer ideia de liberdade individual ou pessoal, e a alie a práticas de interdependência e de inter-relações como as inscritas no significado original da palavra “ubuntu”.

Keywords : ecofeminismo; humanização; emancipação; solidariedade.

        · abstract in English | Spanish     · text in English     · English ( pdf )