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Comunicação e Sociedade

 ISSN 1645-2089 ISSN 2183-3575

DIAS, Patrícia; MARTINHO, Leonor    JORGE, Ana. Digital Disconnection and Portuguese Youth: Motivations, Strategies, and Well-Being Outcomes. []. , 44, e023014.   20--2023. ISSN 1645-2089.  https://doi.org/10.17231/comsoc.44(2023).4466.

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As most individuals become digital media users, many struggle to find balance in such use. This study adds to emergent research on how digital disconnection experiences reflect on wellbeing (Nguyen et al., 2021; Radtke et al., 2022; Vanden Abeele, 2021) by focusing on motivations and strategies to disconnect from digital media, as well as on outcomes for well-being. We set out to understand teenagers who have voluntarily chosen to disconnect in the post-lockdown period in 2021. Our qualitative study included 20 participants from Portugal between 15 and 18 years old. Among those who consciously chose to disconnect from digital media, motivations arose from realizing that digital media was not bringing enough benefits for the amount of time that they took from users. Specific forms of digital media stood out as particularly problematic for young people, especially social media, but also videogames and pornography. This realization seems to be strongly influenced by the media and is evident in the vocabulary and associations used by our respondents. Social pressure is felt both as causing anxiety when they are connected and when they are disconnected through fear of missing out. However, the group provides support when they engage in a progressive disconnection together.

Radical disconnection is rare, especially during the pandemic, and can appear as a solution to a dramatic problem in young people’s lives, but it can also be reverted. More often, participants attempted to self-regulate their use of digital when they acknowledged the advantages of those services as well as their drawbacks. This is not a linear process but rather filled with attempts and reversals as unexpected feelings such as boredom arise. When young people grow different leisure and social habits, they experience positive outcomes of disconnecting from the digital.

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À medida que a maioria dos indivíduos se torna utilizador dos média digitais, muitos lutam para encontrar um equilíbrio nesse uso. Este estudo contribui para a pesquisa emergente sobre como as experiências de desconexão digital se refletem no bem-estar (Nguyen et al., 2021; Radtke et al., 2022; Vanden Abeele, 2021), concentrando-se nas motivações e estratégias para se desconectar dos média digitais, bem como nos resultados para o bem-estar. Propusemo-nos compreender os adolescentes que optaram voluntariamente por desligar no período pós-confinamentos, em 2021. O nosso estudo qualitativo incluiu 20 participantes entre os 15 e os 18 anos em Portugal. Entre aqueles que optaram conscientemente por se desconectar dos média digitais, as motivações surgiram da perceção de que esses meios não traziam benefícios suficientes para a quantidade de tempo que lhes tomavam. Algumas formas específicas de média digitais destacaram-se como particularmente problemáticas para os jovens, especialmente os média sociais, mas também os videojogos e a pornografia. Essa perceção parece ser fortemente influenciada pelos média, o que se evidencia no vocabulário e nas associações usadas pelos entrevistados. A pressão social é sentida como causadora de ansiedade quando estão conectados e quando estão desconectados por meio do fear of missing out (medo de perder o que se está a passar). No entanto, o grupo é fonte de apoio quando eles se envolvem numa desconexão progressiva em conjunto.

A desconexão radical é rara, principalmente em tempos de pandemia, e pode aparecer como solução para um problema dramático na vida dos jovens, mas também pode ser revertida. Mais frequentemente, os participantes tentaram autorregular o seu uso do digital, quando reconheceram as vantagens desses serviços, bem como as suas desvantagens. Este não é um processo linear, mas sim marcado por tentativas e reversões, à medida que surgem sentimentos inesperados, como o tédio. Quando os jovens desenvolvem diferentes hábitos sociais e de lazer, experimentam resultados positivos de desconexão do digital.

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