SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número16NUEVAS CAUSAS DE DISCRIMINACIÓN EN EL TRABAJO A LA LUZ DE LA LEY 15/2022, DE 12 DE JULIO, INTEGRAL PARA LA IGUALDAD DE TRATO Y LA NO DISCRIMINACIÓNA UTILIZAÇÃO DE NOVAS TECNOLOGIAS NA FASE DE EXECUÇÃO: FERRAMENTAS A SERVIÇO DE UMA PRESTAÇÃO JURISDICIONAL EFETIVA índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Revista Internacional CONSINTER de Direito - Publicação Oficial do Conselho Internacional de Estudos Contemporâneos em Pós-Graduação

versão impressa ISSN 2183-6396versão On-line ISSN 2183-9522

Resumo

BOCHENEK, Antônio César  e  ELESBON, Salomão Akhnaton Zoroastro Spencer. ODR’S FOR CONSUMERS CONFLICTS: DOES CONSUMIDOR.GOV.BR NEED A NUDGE?. Revista Internacional CONSINTER de Direito [online]. 2023, n.16, pp.447-468.  Epub 01-Dez-2023. ISSN 2183-6396.  https://doi.org/10.19135/revista.consinter.00016.20.

This article aims to study “Consumidor.gov.br”, a public online dispute resolution (ODR) platform, and its potential as a preventive instrument for consumer disputes. It starts from the hypothesis that the expansion of the service in Brazil has not yet fulfilled the desideratum of restraining excessive judicialization and that adjustments are necessary to achieve this scope. Platform usage data is examined, in contrast to information on procedural distribution. In the light of the doctrine on biases, heuristics and nudges, it is proposed to use non-cogent behavioral stimuli to maximize the adoption of the platform and its resolute effectiveness. Alternatively, possible interactions between ODR platforms and the judicial process are examined, which could serve the same deterrent objective on exacerbated judicialization.

Palavras-chave : Consumidor.gov.br; on-line dispute resolution; nudges..

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )