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Análise Psicológica

versão impressa ISSN 0870-8231

Aná. Psicológica v.15 n.3 Lisboa set. 1997

 

People first: Strategies of empowerment in work organizations

 

Donata Francescato (*)

Monica Morganti (*)

 

ABSTRACT

The Community Psychologists in the 80´s began to see that the working environment could be a determining factor in the well-being of the individuals so they began to engage in training, research and consultancy for Companies and Trade Unions.

The objective is to promote positive strategies amongst work organizations, Trade Union Organizations, health, social and recreational services, local political institutions, Ministries and Associations in a given area in order to confront problems of common interest.

Once the network is informally set up the community psychologist attempts to make it completely authonomous and diminuishes his or her involvement by delegating competency to the member of the network themselves.

Conditions are created in which there is opportunity for growth for other organizations and greater level of competency for the community as a whole.

Key words: Community psychology, Work environment, Organizational changes.

 

RESUMO

Os Psicólogos Comunitários nos anos 80 começaram a perspectivar a qualidade dos contextos profissionais como um factor determinante no bem estar dos indivíduos e envolveram-se na consultoria e formação às Empresas e aos Sindicatos.

O objectivo desta actividade é o da promoção de estratégias positivas de trabalho conjunto com as Empresas, os Sindicatos, as Organizações de saúde, de intervenção social e recreativa, as Instituições Políticas Locais, os Ministérios e Associações várias de modo a confrontar problemas comuns.

Quando a rede está informalmente estabelecida, o Psicólogo Comunitário tenta torná-lo completamente autónomo e diminuir o seu envolvimento através da delegação de competências para os membros da rede. São assim criadas conições nas quais há oportunidade de crescimento de outras organizações e aumentar o nível de competências da comunidade como um todo.

Palavras-chave: Psicologia comunitária, Contextos profissionais, Mudanças organizacionais.

 

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text only available in PDF format.

 

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(*) University of Rome.

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