SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.20 issue1The place of diversities and citizenships in the Sociology of EducationNation-State, Education and Citizenships in Transition author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Revista Portuguesa de Educação

Print version ISSN 0871-9187

Rev. Port. de Educação vol.20 no.1 Braga Jan. 2007

 

Governar a educação, diversidade nacional e as cidadanias globalizadas na Grã-Bretanha

 

Clementina Marques Cardoso

Universidade de Lisboa, Portugal

University of Bristol, UK

 

Resumo

Este é um contributo introdutório à questão da diversidade social que pretende demonstrar o uso das classificações de grupos enquanto instrumento de políticas sociais e a importância das classificações enquanto componente dos processos de governo e de gestão da diversidade social na Grã-Bretanha. A segunda parte do artigo salienta os problemas inerentes às classificações, ao seu uso e às suas consequências e discute as características principais do e as contradições inerentes ao debate relativo à problemática da gestão da diversidade social.

 

Palavras-chave

Categorização; Conhecimento; Padrões de ensino; Multiculturalismo; Politicas sociais

 

Governing education, national diversity and globalised citizenship in the Great-Britain

Abstract

This is an introductory contribution to the issue of social diversity aimed at demonstrating the use of classifications as an instrument of social policy and the importance of classifications as a component of processes of governance and management of social diversity in the Great-Britain. The second part of the article highlights the problems of using classifications and their consequences and discusses the main characteristics of and the contradictions present in the debate relating to the problematic of managing social diversity.

 

Keywords

Categorisation; Knowledge; Education standards; Multiculturalism; Social policies

 

Le government de l'education, diversité nationale et la citoyenneté globalisé dans la Gran-Bretagne

Résumé

Cette contribution est une introduction à la question de la diversité sociale pour démontrer l'utilisation des classifications comme instruments de politique sociale et l'importance des classifications comme composant des processus du gouvernement et de la gestion de la diversité sociale à la Gran Bretagne. La deuxième partie de l'article accentue les problèmes d'employer des classifications et leurs conséquences et discute les caractéristiques principales de et les contradictions au coeur de la discussion concernant le problématique de gestion de la diversité sociale.

 

Mots-clé

Categorisation; Connaissance; Normes; Multiculturalism; Politiques sociales

 

 

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text only available in PDF format.

 

 

Referências

BLACK, Jeremy (1997). Maps and Politics. London: Reaktion Books Ltd.        [ Links ]

COMMISSION FOR RACIAL EQUALITY (2006). Integration, Multiculturalism and the CRE. Disponível em www.cre.gov.uk/diversity/integration/index.html. Acedido em 10/10/2006.

COMMISSION FOR INTEGRATION AND COHESION – CIC (2005). CRE Response. Disponível em www.cre.gov.uk/downloads/commission_integrationandcohesion.doc. Acedido em 12/07/06.

DEPARTMENT FOR EDUCATION AND SKILLS (2006). The Five Year Strategy for Children and Learners: Maintaining the Excellent Progress. Disponível em www.dfes.gov.uk/publications/5yearstrategyprogress/docs/5yearstrategy-maintexcell.pdf. Acedido em 12/03/05.

DEPARTMENT OF EDUCATION FOR NORTHERN IRELAND (2001). Equality Scheme for the Department of Education. Disponível em www.deni.gov.uk/pdf_of_equality_scheme.pdf. Acedido em 21/05/06

DAWKINS, Richard (2006). The God Dilusion. London: Bantam Press.

HOME OFFICE (2005). Improving Opportunity, Strengthening Society, White Paper. London: Home Office. Disponível em www.homeoffice.gov.uk/documents/ improving-opportunity-strat?view=Binary. Acedido em 12/02/2006.

LEFEBVRE, Henri (1991). The Production of Space. Oxford: Blackwell Publishing.

LONDON EQUALITIES COMMISSION (2007). State of Equality in London Final Report. London: Greater London Authority. Disponível em www.london.gov.uk/mayor/ equalities_commission/docs/state-of-equality-in-london1.pdf. Acedido em 03/06/07

MARQUES CARDOSO, Clementina (2005). O Público no privado e o privado no público em Portugal e em Inglaterra. In V. Peroni & T. Adrião (Orgs.), O Público e o Privado na Educação: Interfaces entre Estado e Sociedade. São Paulo, Brasil: Editora Xamã.

MACHADO, Fernando Luis (2001). Contextos e percepções de racismo no quotidiano. Sociologia, nº. 36, pp. 53-80.

N’GANGA, João Paulo (1995). Preto no Branco. A Regra e a Excepção. Porto: Afrontamento

OFFICE OF THE DEPUTY PRIME MINISTER (2006). State of the English Cities, Vol. 1. London: ODPM.

PERFORMANCE AND INNOVATION UNIT (2001). Ethnic Minorities and the Labour Market. Interim Analytical Report. Disponível em http://www.cabinetoffice. gov.uk/strategy/downloads/files/interim.pdf Acedido em 23/11/05.

PHILLIPS, Trevor (2006). Talk now or reap the whirlwind, Sunday Times, 22 de Outubro. Disponível em www.timesonline.co.uk/tol/news/article608383.ece Acedido em 01/11/2006.

THE GUARDIAN (2006). Race and Faith: A New Agenda. Disponível em //commentisfree.guardian.co.uk/new_generation_network/2006/11/why_we_need_a_new_discourse_on.html. Acedido em 20/11/06.

 

 

Recebido em Janeiro, 2007

Aceite para publicação em Maio, 2007

 

Toda a correspondência relativa a este artigo deve ser enviada para: Clementtina Marques Cardoso, e-mail: c.marquescardoso@bristol.ac.uk