SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 issueESP7Psychological impact of the COVID-19 pandemic on the general population: systematic review protocol with meta-analysis author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Millenium - Journal of Education, Technologies, and Health

Print version ISSN 0873-3015On-line version ISSN 1647-662X

Mill  no.esp7 Viseu Dec. 2020  Epub Dec 31, 2020

https://doi.org/10.29352/mill0207e 

Editorial

A edição especial número 7 da Millenium - Journal of Education, Technologies, and Health

Madalena Cunha1 

José Luis Abrantes1 

Maria João Amante1 

Paula Correia1 

Paula Santos1 

1 A Equipa Editorial da Millenium - Journal of Education, Technologies, and Health, Portugal.


A edição especial número 7 da Millenium - Journal of Education, Technologies, and Health

Este número especial da Millenium - Journal of Education, Technologies, and Health apresenta alguns resultados da iniciativa Escolas de Verão 2020 do Instituto Politécnico de Viseu, financiadas por Fundos Nacionais através da FCT - Fundação para a Ciência e a Tecnologia e DGES (Direção Geral do Ensino Superior) no âmbito da iniciativa Apoio Especial Verão com Ciência aprovado pela FCT, em 7/7/2020, com início em 27/7/2020 e términus a 27/10/2020. Das oito Escolas de Verão 2020, quatro das escolas produziram os dezasseis artigos que constituem fazem parte desta edição da revista. Estes artigos foram produzidos por equipas de investigação multidisciplinares (Bolseiros e Investigadores Supervisores) das seguintes Escolas de Verão: "Desenvolvimento de Soluções Sustentáveis", “Dinâmicas e estratégias de inclusão para a promoção e literacia em saúde no ensino superior”, "Mentores em Acção" e “INVEST- INiciação à inVESTigação e publicação científica: potencialidades da revisão sistemática da literatura e meta-análise”. Da análise dos conteúdos os diferentes trabalhos, constata-se a aplicação das metodologias científicas, produzidos a partir da análise de factos/ problema, orientados pela observação, experimentação, demonstração e crítica.

Destaca-se a temática da investigação, baseada na pesquisa em bases de dados, ética, construção e validação de instrumentos de medida. Deste modo, a difusão destes conhecimentos, proporcionam a possibilidade de divulgação de estudos fiáveis, resultados, ideias e teorias baseados em estudos criteriosos e evidências empíricas, para a utilização do conhecimento e sua aplicação em diversas circunstâncias teóricas e práticas na comunidade.

A revista Millenium, mais uma vez, contribui para o desenvolvimento técnico-científico em diversas áreas disciplinares, proporcionando uma oportunidade inequívoca para o aprofundamento de várias temáticas no âmbito da saúde, das ciências sociais, da gestão, da engenharia e das ciências agrárias, neste caso num contexto académico muito especial de formação-investigação-ação promotor de desenvolvimento individual, societal e comunitário.

A Equipa Editorial

Madalena Cunha, José Luís Abrantes, Maria João Amante, Paula Correia, Paula Santos

The special edition number 7 of the Millennium - Journal of Education, Technologies, and Health

This special issue of Millenium - Journal of Education, Technologies, and Health presents some results of the Summer Schools 2020 initiative of the Polytechnic Institute of Viseu, financed by National Funds through FCT - Fundação para a Ciência e Tecnologia and DGES (Direção Geral do Ensino Superior) in the within the scope of the Special Summer Support with Science initiative approved by FCT, on 7/7/2020, starting on 7/27/2020 and ending on 10/27/2020. Of the eight Summer Schools 2020, four of the schools produced the sixteen articles that make up part of this edition of the journal. These articles are produced by multidisciplinary research teams (Bolseiros and Supervising Researchers) of the following Summer Schools 2020: "Development of Sustainable Solutions", "Dynamics and inclusion strategies for health promotion and literacy in higher education", "Mentors in Action" and "INVEST- Initiotion to research and scientific publication: potential of systematic literature review and meta-analysis". From the analysis of the contents of the different works, we can see the application of scientific methodologies, produced from the analysis of problem/ facts, guided by observation, experimentation, demonstration and criticism. The research theme, based on database research, ethics, construction and validation of measurement instruments, stands out. Thus, the dissemination of this knowledge, provides the possibility of disseminating reliable studies, results, ideas and theories based on judicious studies and empirical evidence, for the use of knowledge and its application in different theoretical and practical circumstances in the community.

The Millenium journal, once again, contributes to the technical-scientific development in several disciplinary areas, providing an unequivocal opportunity for the deepening of several themes in the scope of health, social sciences, management, engineering and agrarian sciences, in this case in in a very special academic context of training-research-action promoting individual, societal and community development.

The Editorial Board

La edición especial número 7 del Millennium - Journal of Education, Technologies, and Health

Este número especial de la Millenium - Journal of Education, Technologies, and Health presenta algunos resultados de la iniciativa Escuelas de Verano 2020 del Instituto Politécnico de Viseu, financiada con Fondos Nacionales a través de FCT - Fundação para a Ciência e Tecnologia y DGES Direção Geral do Ensino Superior en el dentro del alcance de la iniciativa Apoyo Especial de Verano com Ciencia aprobada por FCT, el 7/7/2020, comenzando el 27/7/2020 y terminando el 27/10/2020. De las ocho Escuelas de Verano 2020, cuatro de las escuelas elaboraron los dieciséis artículos que forman parte de esta edición de la revista. Estos artículos fueron producidos por equipos de investigación multidisciplinarios (Becarios e Investigadores Supervisores) de las siguientes Escuelas de Verano 2020: "Desarrollo de Soluciones Sostenibles", "Dinámicas y estrategias de inclusión para la promoción de la salud y la alfabetización en la educación superior", "Mentores en acción" y "INVEST- Iniciación de inversiones a la investigación y publicación científica: potencial de revisión sistemática de la literatura y metanálisis". A partir del análisis de los contenidos de los diferentes trabajos, se observa la aplicación de metodologías científicas, producidas a partir del análisis de hechos/ problemas, guiadas por la observación, experimentación, demostración y crítica. Se destaca la temática de investigación, basada en la búsqueda de bases de datos, la ética, la construcción y validación de instrumentos de medida. Así, la difusión de este conocimiento, brinda la posibilidad de difundir estudios, resultados, ideas y teorías confiables basadas en estudios juiciosos y evidencia empírica, para el uso del conocimiento y su aplicación en diferentes circunstancias teóricas y prácticas en la comunidad.

La revista Millenium, una vez más, contribuye al desarrollo técnico-científico en varias áreas disciplinares, brindando una oportunidad inequívoca para la profundización de diversos temas en el ámbito de la salud, ciencias sociales, gestión, ingeniería y ciencias agrícolas, en este caso en un contexto académico muy especial de formación-investigación-acción que promueve el desarrollo individual, social y comunitario.

El Equipo Editorial

Creative Commons License Este é um artigo publicado em acesso aberto sob uma licença Creative Commons