SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.12 número2European Christianities at the turn of the millennium: an introductionOração e simbolização numa comunidade católica irlandesa índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Etnográfica

versión impresa ISSN 0873-6561

Etnográfica v.12 n.2 Lisboa nov. 2008

 

The Sicilian Mafia:transformation to a global evil

Deborah Puccio-Den *

 

The purpose of this paper is to explore the ways in which social perceptions of the Mafia have shifted over time. Initially considered as a Sicilian way of being, as an attitude, the Sicilian Mafia was subsequently viewed as a universal, global, and even religious form of Evil, to be fought in a war in which texts and images were weapons and judicial institutions constituted the battlefield. I will also explore how local powers institutionalised an “anti-Mafia religion”, using as a case-study the Festival of Santa Rosalia in Palermo. In this context, I will discuss the emergence of a new, anti-Mafia iconography and the use of a specific literary genre, that of political hagiography.

Keywords: Mafia, Sicily, politics, catholicism, Justice.

 

A Máfia siciliana: a transformação num mal global

O objectivo deste artigo é o de explorar os processos através dos quais as percepções sociais sobre a máfia se foram alterando no decurso do tempo. Inicialmente considerada como uma “forma de ser siciliana”, uma atitude, a máfia siciliana foi subsequentemente sendo interpretada como uma expressão universal, global, religiosa do “mal”, a ser combatida numa guerra – onde as armas eram os textos e as imagens e as instituições judiciais o campo de batalha. Abordarei também, através do estudo de caso do Festival de Santa Rosália em Palermo, a forma como os poderes locais institucionalizaram uma “religião antimáfia”. Neste contexto, discutirei a emergência de uma nova iconografia antimáfia e o uso de um género literário específico: a hagiografia política.

Palavras-chave: máfia, Sicília, política, catolicismo, justiça.

 

Full text only available in PDF format.

Texto completo disponível apenas em PDF.

 

References

Abate, I., 1997, Il Piccolo Giudice. Profilo di Rosario Livatino. Messina, Armando Siciliano.        [ Links ]

Amurri, S. (ed.), 1992, L’Albero Falcone. Palermo, Fondazione Giovanni e Francesca­Falcone.

Arlacchi, P., 1994, Addio Cosa Nostra. I Segreti della Mafia nella Confessione di Tommaso ­Buscetta. Milan, Biblioteca Universale Rizzoli.

—, 1992, Gli Uomini del Disonore. La Mafia Siciliana nella Vita del Grande Pentito Antonino Calderone, Milan, Arnoldo Mondadori Editore.

Battaglia, L., 1999, Passion, Justice, Liberté. Photographies de Sicile. Arles, Actes Sud.

Battaglia, L., and F. Zecchin, 1989, Chroniques Siciliennes. Paris, Centre National de la Photographie.

Blok, A., 2000, Honour and Violence. Cambridge, Polity Press.

Fabre, T., and D. Puccio-Den (eds.), 2002, La Pensée de Midi, n.º 8, “Retrouver Palerme”. Arles, Editions Actes Sud.

Falcone, G., 1997 [1993], Cose di Cosa Nostra. Milan, Biblioteca Universale Rizzoli.

La Licata, F., 2002, Storia di Giovanni Falcone. Milan, Feltrinelli.

Lodato, S., 1996, Diciotto Anni di Mafia. Milan, Biblioteca Universale Rizzoli.

Lucentini, U., 2003, Paolo Borsellino. Milan, Edizioni San Paolo.

Malignacci, D., 1991, “Dentro l’immagine, la rappresentazione iconografica di Santa Rosalia attraverso le stampe”, in A. Gerbino (ed.), La Rosa dell’Ercta, 1196-1991.Rosalia Sinibaldi: Sacralità, Linguaggi e Rappresentazione. Palermo, Edizioni Dorica, pp. 177-190.

Mosca, G., 2002 [1949], Che Cosa è la Mafia. Rome-Bari, Editori Laterza.

Petrarca, V. , 1991, “Immagini per il popolo tra scrittura e oralità: la figura di S. Rosalia”, in A. Gerbino A. (ed.), La Rosa dell’Ercta, 1196-1991. Rosalia Sinibaldi: Sacralità, Linguaggi e Rappresentazione. Palermo, Edizioni Dorica, pp. 217-238.

Pitré, G., 2002 (reissue), La Mafia e l’Omertà. Milan, Brancato Editore.

Puccio-Den, D., 2008a, “The anti-Mafia movement as religion? The pilgrimage to the Falcone-tree”, in Peter Jan Margry (ed.), Shrines and Pilgrimage in the Modern World. New Itineraries into the Sacred. Amsterdam, Amsterdam University Press, pp. 49-70.

—, 2008b, Les Théâtres des “Maures et Chrétiens”. Conflits Politiques et Dispositifs de Réconciliation. Turnhout, Editions Brepols (Bibliothèque de l’Ecole Pratique des Hautes Etudes, Sciences Religieuses).

—, 2007, “De la sainte pèlerine au juge saint: les parcours de l’Antimafia en Sicile”, Politix, vol. 19, n.º 77, pp. 107-130.

—, 2003, “La ‘renaissance’ de Palerme sous la municipalité d’Orlando (années 1990): fête et monuments”, Rives Nord-Méditerranéennes, n.º 16, pp. 45-60.

—, 2001, “L’ethnologue et le juge. L’enquête de Giovanni Falcone sur la mafia en Sicile”, Ethnologie Française, XXXI (1), pp. 15-27.

Pugliatti, T., 1991, “Rosalia vergine palermitana nelle immagini pittoriche del secolo XVI”, in A. Gerbino (ed.), La Rosa dell’Ercta, 1196-1991. Rosalia Sinibaldi: Sacralità, Linguaggi e Rappresentazione. Palermo, Edizioni Dorica, pp. 65-90.

Schneider, J., and P. Schneider, 2003, Reversible Destiny. Mafia, Antimafia and the Struggle for Palermo. Los Angeles and London, University of California Press.

Sciascia, L., 2002 [1989], A Futura Memoria (se la Memoria a un Futuro). Milan, Bompiani.

 

* École des Hautes Études en Sciences Sociales, Paris - dpuccio@ehess.fr

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons