SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.16 issue3Trilhos - Desenvolvimento de competências pessoais e sociais. Reflexões sobre a metodologia de avaliação author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Toxicodependências

Print version ISSN 0874-4890

Toxicodependências vol.16 no.3 Lisboa  2010

 

Avaliação de Programas de Prevenção das Toxicodependências

 

Diana Almeida, Bárbara Mourão

Junta de Freguesia da Lapa

CONTACTOS

 

RESUMO

Este artigo apresenta os dados da avaliação de três projectos de prevenção das toxicodependências, integrados no Programa Intervir – programa municipal de prevenção das toxicodependências na cidade de Lisboa. O processo de avaliação conciliou a abordagem de avaliação da qualidade de programas, através da aplicação do instrumento RPQ-Programas, e a abordagem de avaliação apreciativa de programas, através de entrevistas apreciativas a técnicos, jovens e famílias dos projectos. Os dados apontam para estratégias que promovem a eficácia e a eficiência de programas de prevenção das toxicodependências.

Palavras-chave: Prevenção; Toxicodependências; Avaliação de Programas.

 

RÉSUMÉ

Cet article présente les résultats de l’évaluation de trois projets de prévention de la toxicomanie, intégrés dans le Programa Intervir -programme municipal pour la prévention de la toxicomanie dans la ville de Lisbonne. Le processus d’évaluation a concilié l’approche de l’évaluation de la qualité des programmes, grâce à l’application de l’instrument RPQ-Programas, ainsi que l’approche d’évaluation appréciative des programmes, au moyen d’interviews appréciatives au personnel, aux jeunes et aux familles concernés par les projets. Les résultats mènent à des stratégies qui contribueraient à pour l’efficacité et pour l’efficience des programmes de prévention de la toxicomanie.

Mots-clé: Prévention; Toxicomanie; Évaluation de Programmes.

 

ABSTRACT

This article presents the evaluation findings of three drug addiction prevention projects, integrated in Programa Intervir – municipal program for the drug addiction prevention in the city of Lisbon. The evaluation process has reconciled the approach for assessing the quality of programs, through the application of the instrument RPQ-Programas, and the appreciative approach of programs evaluation, through appreciative interviews with staff, youths and families con­cerned by the projects. The data point to strategies to improve the efficacy and the efficiency of drug addiction prevention programs.

Key Words: Prevention; Addictions; Evaluation of Programs.

 

RESUMEN

Este artículo presenta los datos de evaluación de tres proyectos de prevención de las drogodependencias, integrados en el Programa Intervir – programa municipal de prevención de las drogodepen­dencias en la ciudad de Lisboa. El proceso de evaluación concilió el abordaje de evaluación de calidad de programas, a través de la aplicación del instrumento RPQ-Programas y el abordaje de evalu­ación apreciativa de programas, a través de encuestas apreciativas a técnicos, jóvenes y familias de los proyectos. Los datos apuntan para estrategias que promocionan la eficacia y la eficiencia de los programas de prevención de las drogodependencias.

Palabras Clave: Prevención; Drogodependencias; Evaluación de Programas.

 

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text only available in PDF format.

 

REFERÊNCIAS BIBLIOGRÁFICAS

Almeida, D. (2009). Avaliação de programas: Investigação/Acção na prevenção das toxicodependências. Dissertação de Mestrado não publicada. Universidade de Lisboa: Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação.

Bonino, S., Cattelino, E., & Ciairano, S. (2005). Adolescents and risk. behaviors, functions and protective factors. Milan: Springer.

Bowen, g. A. (2006). “grounded theory and sensitizing concepts“. International Journal of Qualitative Methods, 5 (3), 2-9.

Brook, J. S., & Newcomb, M. D. (1995). “Childhood aggression and unconventionality: Impact on later academic achievement, drug use, and workforce involvement“. Journal of Genetic Psychology, 156, 393-410.

Brounstein, P. J., gardner, S. E., Backer, T. E. (2007). “Research to practice: Bringing effective prevention to every community“. In P. Tolan, J. Szapocznik & S. Sambrano (Eds.), Preventing youth substance abuse: Science-based programs for children and adolescents (pp. 41-64). Washington, DC: American Psychological Association.

Coghlan, A. T., Preskill, H., Catsambas, T. T. (2003). “An overwiew of appreciative inquiry in evaluation“. In H. Preskill, & A. T. Coghlan (Eds.), Using appreciative inquiry in evaluation (pp. 5-22). San Francisco: Jossey-Bass.

Cooperrider, D. L., Whitney, D., & Stavros, J. M. (2003). Appreciative inquiry handbook. Bedford Heigths: Lakeshore Communications, Inc.

Cooperrider, D. L. (1990). “Positive image, positive action: The affirma­tive basis of organizing“. In S. Srivastva, & D.L. Cooperrider (Eds.), Appreciative management and leadership (pp. 91-125). San Francisco: Jossey-Bass.

Cunha Filho, H., & Ferreira-Borges, C. (2008). Uso de substâncias: Álcool, tabaco e outras drogas. Lisboa: Coisas de Ler.

DiClemente, R. J., & Cobb, B. (1999). “Adolescent health promotion and disease prevention“. In J. M. Raczynski & R. J. DiClemente (Eds.), Handbook of health promotion and disease prevention (pp. 491-520). New York: Kluwer Academic/Plenum Publishers.

Dunn, M. g., & Mezzich, A. C. (2007). “Development in childhood and adolescence: Implications for prevention research and practice“. In P. Tolan, J. Szapocznik & S. Sambrano (Eds.), Preventing youth substance abuse: Science-based programs for children and adolescents (pp. 21-40). Washington, DC: American Psychological Association.

“European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction(EMCDDA)“ (2008). EMCDDA Insights – Prevention of substance abuse. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.

Fitzpatrick, J. L., Sanders, J. R., & Worthen, B. R. (2004). Program eva­luation: Alternative approaches and practical guidelines (3th ed.). Boston: Pearson Education.

Grant, B. F., Stinson, F. S., & Harford, T. (2001). “The 5-years course of alcohol abuse among adults“. Journal of Substance Abuse, 13, 229-238.

Hawkins, J. D., Catalano, R. F., & Arthur, M. W. (2002). “Promoting science-based prevention in communities“. Addictive Behaviors, 27, 951-976.

Instituto da Droga e Toxicodependência (IDT) (2009), Relatório anual 2008 – A situação do país em matérias de drogas e toxicodependências. Recuperado em 2 de fevereiro, 2010, de http://www.idt.pt/PT/IDT/RelatoriosPlanos/Paginas/SituacaodoPais.aspx.

Loeber, R., Stouthamer-Loeber, M., & White, H. R. (1999). “Development aspects of delinquency and internalizing problems and their associa­tion with persistent juvenile substance use between ages 7 and 18“. Journal of Clinical Child Psychology, 28, 322-332.

Marczak, M., Sewell, M. (2008). “Using focus groups for Evaluation“. Evaluation briefs, 13, 1-2. Recuperado em 3 de Abril, 2009, de http://ag.arizona.edu/fcs/cyfernet/cyfar/focus.htm

Marques, P. (2007). “Prevenção do consumo de substâncias psico­activas“. In A. Sousa, A. Pinto, D. Sampaio, E. Nunes, M. Baptista & P. Marques (Eds.), Consumo de substâncias psicoactivas e prevenção em meio escolar (pp. 69-93). Lisboa: Direcção–geral de Inovação e de Desenvolvimento Curricular (DgIDC), Direcção-geral de Saúde (DgS), Instituto da Droga e da Toxicodependência (IDT).

Marques, S., & Calheiros, M. (2006). “O modelo lógico como instrumento de avaliação da qualidade: O centro de dia para pessoas idosas“. Kairós, 9 (2), 147-167.         [ Links ]

Marujo, H. A., Neto, L. M., Caetano, A., & Rivero, C. (2007). “Revolução positiva: Psicologia positiva e práticas apreciativas em contextos orga­nizacionais“. Comportamento Organizacional e Gestão, 13 (1), 115-136.

McKenzie, J. F., Neiger, B. L., & Smeltzer, J. L. (2005). Planning, implementing and evaluating health promotion programs (4th ed.). San Francisco: Pearson Education.

McLaughin, J. A., gretchen, B., & Jordan, J. (2004). “Logic models“. In S. Wholey, & H. P. Hatry (Eds.), Handbook of practical program evaluation (pp. 7-32). San Francisco, CA: Jossey-Bass.

McNamee, S. (2003). “Appreciative evaluation within a conflicted edu­cational context“. In H. Preskill, & A. T. Coghlan (Eds.), Using apprecia­tive inquiry in evaluation (pp. 23-40). San Francisco: Jossey-Bass.

Menezes, I. (2007). Intervenção comunitária: Uma perspectiva psicoló­gica. Porto: Livpsic/Legis Editora.

Moreira, P. (2005). Para uma prevenção que previna (4ª ed.). Coimbra: Quarteto.

Nation, M., Crusto, C., Wandersman, A., Kumpfer, K. L., Seybolt, D., Morrissey-Kane, E., & Davino, K. (2003). “What works in prevention: Principles of effective prevention programs“. American Psychologist, 58 (6/7), 449-456.

National Institute of Drug Abuse (NIDA) (2003). Preventing drug use from children and adolescents: A research-based guide (2th ed.). NIH publication nº 04-4212 (A).

Negreiros, J. (1999). “O futuro da prevenção das toxicodependências“. Toxicodependências, 3, 35-39.

Neto, L. M. (2008). Tudo o que sempre quis saber sobre inquérito/ indagação/investigação apreciativo/a em 10 perguntas (aparentemente) fáceis. Recuperado em 6 de junho, 2010, de http://inqueritoapreciativo.com/Tudo-o-que-sempre-quis-saber-sobre-o-IA.pdf

Ornelas, J. (2008). Psicologia comunitária. Lisboa: Fim de Século.

Projecto Rumo à Qualidade (PRQ) (2007). Referencial para a promoção da qualidade nos programas/serviços sociais. Lisboa: EQUAL.

Observatório Europeu da Droga e da Toxicodependência (OEDT) (2001). Linhas orientadoras para a avaliação de acções de prevenção da toxicodependência: Manual para o planeamento e avaliação de programas. Lisboa.

Reed, J. (2007). Appreciative inquiry: Research for change. London: Sage.

Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. CA: Sage.

Szapocznik, J., Tolan, P., Sambrano, S., & Schwartz, S. J. (2007). “Preventing youth substance abuse: An overview“. In P. Tolan,

J. Szapocznik & S. Sambrano (Eds.), Preventing youth substance abuse: Science-based programs for children and adolescents (pp. 3-17). Washington, DC: American Psychological Association.

United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC) (2009). Guide to implementing family skills training programmes for drug abuse preven­tion. New York: United Nations. Recuperado em 30 de agosto, 2010, de http://www.unodc.org/pdf/youthnet/family%20based/FINAL_ENgLISH_version%20for%20PRINTINg%20received%20120209.pdf

 

CONTACTOS:

DIANA ALMEIDA

Psicóloga Clínica no Projecto Intervir da Junta de Freguesia da Lapa. Mestre em Psicologia Clínica. dianamfalmeida@gmail.com

BÁRBARA MOURÃO

Psicóloga Clínica no Projecto Intervir da Junta de Freguesia da Lapa. Mestre em Avaliação Psicológica. barbaramourao@hotmail.com

Projecto Intervir – Junta de Freguesia da Lapa, Rua da Lapa, nº 84, R/C Direito 1200-703 Lisboa

 

Artigo recebido em 26/05/10; versão final aceite em 28/10/10.