SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.28 issue1Exact Penalty Methods for Nonlinear Optimization ProblemsInitial Electronic Spare Parts Stock and Consumption Forecasting author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Investigação Operacional

Print version ISSN 0874-5161

Inv. Op. vol.28 no.1 Lisboa June 2008

 

Proposal of a heuristic model using genetic algorithms to solve and operational port problem

 

Vanina Macowski Durski Silva †

Antônio Sérgio Coelho ‡

Sérgio Fernando Mayerle ‡

 

† Universidade Federal de Santa Catarina

Brasil

vaninadurski@gmail.com

mayerle@deps.ufsc.br

 

† Universidade Federal de Santa Catarina

Brasil

coelho@deps.ufsc.br

 

                                           

Abstract

This article is characterized by the presentation of some problems found in ports that emphasize the Berth Allocation Problem, for which a heuristic model has been proposed to resolve this problem. This heuristic proposal is based on Genetic Algorithms and its objective is to allow the learning of this subject, besides urging the reader to implement a computer-based tool that uses these heuristics to solve this problem, practically and efficiently.

Keywords: Genetic algorithm; berth allocation problem; Competitiveness.

 

Resumo

O presente artigo caracteriza-se pela apresentação de alguns dos problemas portuários, enfatizando o Problema de Alocação de Navios em Berços, para o qual se propõe um modelo heurístico de resolução. A heurística proposta baseia-se nos Algoritmos Genéticos e tem por objetivo tornar possível o aprendizado deste assunto, além de instigar o leitor a implementar uma ferramenta computacional baseada nesta heurística para resolver o problema de maneira prática e eficiente.

Palavras-chave: Algoritmo genético; Problema de alocação de berços; Competitividade.

 

 

Full text only in PDF.

Texto completo apenas disponível em PDF.

 

 

References

 

Anuário Estatístico dos Transportes. Disponível em:

http://www.geipot.gov.br/anuario2001/complementar/Tabels/722.xls

BROWN, G. G., LAWPHONGPANICH, S., THURMAN, K. P. (1994): Optimizing ship berthing. Naval Research Logistics, v. 41, 1-15.        [ Links ]

BROWN, G. G., CORMICAN, K. J., LAWPHONGPANICH, S., WIDDIS, D. B. (1997). Optimizing submarine berthing with a persistence incentive. Naval Research Logistics, v. 44.

DAI, J., LIN, W., MOORTHY, R., TEO, C.-P. Berth allocation planning optimization in container terminal. Disponível em:

http://www.bschool.nus.edu.sg/staff/bizteocp/berthplanningjuly2004

DÁVALOS, R. V., STANGE, P. (1994). Uma comparação entre otimização global via algoritmos genéticos e via Gams. Anais do congresso XXVI Simpósio Brasileiro de Pesquisa Operacional, p. 696-701. Florianópolis.

FERNANDES, M. G. (2001). Modelo econômico-operacional para análise e dimensionamento de terminais de contêineres e veículos. Dissertação de Mestrado. São Paulo: Universidade de São Paulo, Departamento de Engenharia Naval e Oceânica da Escola Politécnica da Universidade de São Paulo.

GOLDBARG, M. C. LUNA, H. P. L. (2000). Otimização combinatório e programação linear: modelos e algoritmos. Rio de Janeiro: Campus.

GUAN, Y.; CHEUNG, R. K. (2004). The berth allocation problem: models and solutions methods. OR Spectrum, v. 26, 75-92.

IMAI, A., NAGAIWA, K., TAT, C. W. (1994). Efficient planning of berth allocation for container terminals in Asia. Journal of Advanced Transportation, v. 31, n. 1, 75-94.

IMAI, A., NISHIMURA, E., PAPADIMITRIOU, S. (2001). The dynamic berth allocation problem for a container port. Transportation Research Part B, v. 37, 401-417.

IMAI, A., NISHIMURA, E., PAPADIMITRIOU, S. (2003). Berth allocation with service priority. Transportation Research Part B, v. 37, 437-457.

IMAI, A., SUN, X., NISHIMURA, E., PAPADIMITRIOU, S. (2005). Berth allocation in a container port: using a continuous location space approach. Transportation Research Part B, v. 39, 199-221.

KIM, K. H., MOON, K. C. (2003). Berth scheduling by simulated annealing. Transportation Research Part B, v. 37, 541-560.

LIM, A. The berth planning problem. (1998). Operations Research Letters. v. 22, 105-110.

MAYERLE, S. F. (1996). Um sistema de apoio à decisão para o planejamento operacional de empresas de transporte rodoviário urbano de passageiros. Tese de Doutorado-UFSC. Florianópolis.

MOON, K. C. (2000) A mathematical model and a heuristic algorithm for berth planning. Brain Korea 21 Logistics Team, July.

MULATO, F. M., OLIVEIRA, M. M. B. de. (2006). O impacto de um sistema de agendamento antecipado de docas para carga e descarga na gestão da cadeia de suprimentos. Revista Produção Online. v. 6, n. 3, p. 96, set./dez.

NISHIMURA, E., IMAI, A., PAPADIMITRIOU, S. (2001). Berth allocation planning in the public berth system by genetic algorithms. European Journal of Operational Research, v. 131, 282-292.

NOVAES, A. G. (2004). Logística e gerenciamento da cadeia de distribuição. 2ª ed. Rio de Janeiro: Campus.

OBITKO, M. Website tutorial. (1998). Genetic algorithms with Java examples.

PACHECO, M. A. C. Algoritmos genéticos: princípios e aplicações. ICA: Laboratório de Inteligência Computacional Aplicada. Departamento de Engenharia Elétrica. Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Fonte desconhecida.

PARK, K. T., KIM, K. H. (2002). Berth scheduling for container terminals by using a sub-gradient optimization technique. Journal of the Operational Research Society, v. 53, 1054-1062.

PARK, Y.-M., KIM, K. H. (2003). A scheduling method for berth and quay cranes. OR Spectrum, v. 25, 1-23.

PEIXOTO, J. B. (1977). Os transportes no atual desenvolvimento do Brasil. Rio de Janeiro: Biblioteca do Exército.

Pesquisa Aquaviária CNT: Portos Marítimos: Longo curso e cabotagem. Brasília: Confederação Nacional do Transporte: 2006.

SILVA, V. M. D., COELHO, A. S. (2007). Uma visão sobre o problema de alocação de berços. Revista Produção Online, v.7, n. 2. ISSN 1676-1901.

SOARES, G. L. (1997). Algoritmos genéticos: estudo, novas técnicas e aplicações. Dissertação de Mestrado. Belo Horizonte: Escola de Engenharia da Universidade Federal de Minas Gerais.

TCHOLAKIAN, A. B., STANGE, P. (1994). Um algoritmo para a construção de funções de pertinência via algoritmos genéticos. Anais do congresso XXVI Simpósio Brasileiro de Pesquisa Operacional, p. 111-116. Florianópolis.

 

Site:

Ministério do Desenvolvimento, Indústria e Comércio Exterior:

http://www.aprendendoaexportar.gov.br