SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.8 issue1The posttraumatic stress disorder in emergency ambulance personnel: the influence of the sense of coherence and the personalityChronic disease in children familiar factors and quality of life author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Psicologia, Saúde & Doenças

Print version ISSN 1645-0086

Psic., Saúde & Doenças vol.8 no.1 Lisboa  2007

 

Contributos para a validação da escala de auto-estima de Rosenberg numa amostra de adolescentes da região interior norte do país

Ana Romano*1, Jorge Negreiros2, & Teresa Martins3

1Escola Superior de Enfermagem de Vila Real

2Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto

3Escola Superior de Enfermagem de São João

 

RESUMO: Aplicou-se a Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES) a uma amostra de 501 adolescentes, dos quais 231 (46,1%) eram do género masculino e 270 (53,9%) do género feminino, que frequentam o ensino básico e secundário na região interior Norte do País. Procedeu-se ao estudo das características psicométricas da referida escala, que no presente estudo apresentou uma consistência interna considerada satisfatória e uma estrutura factorial bidimensional, que explicava 46% da variância total. A análise factorial confirmatória corroborou o modelo de dois factores. Foi encontrada uma auto-estima global mais elevada no género masculino.

Palavras chave: Adolescentes portugueses, Auto-estima, Características psicométricas

 

Validation study of the Rosenberg self-esteem scale with adolescents of the north of Portugal

ABSTRACT: The Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES) was completed by 501 adolescents, 231(46, 1%) male and 270 (53, 9%) female, that attend the elementary and secondary school, in the interior North of the Portugal. We have made the study of the psychometric characteristics of the above-mentioned scale, which, in the present study presented a reability considered satisfactory and a bi-dimensional factorial structure, which explains (46%) of the total variance. Confirmatory factor analyses have produced the similarly results. The differences related to the gender show that the level of self-esteem is higher in boys.

Key words: Portuguese adolescents, Psychometric characteristics, Self-esteem

 

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text only available in PDF format.

 

Referências

Azevedo, A.S., & Faria, L.A. (2004). Auto-estima no ensino secundário: Validação da Rosenberg Self-Esteem Scale. In X Conferencia Internacional Avaliação Psicológica: formas e contextos (pp. 415-421). Braga: Psiquilíbrios Edições.

Aznar, M.P.M., Fernández, I.I., Quevedo, R.J.M., & Abella, M.C. (2003). Diferencias en autoestima en Función del Género. Análise y Modificación de Conducta, 29(123), 51-78.

        [ Links ]

Batista, P.M.F. (1995). Satisfação com a imagem corporal e auto-estima: Estudo comparativo de adolescentes envolvidos em diferentes níveis de actividade física. Dissertação de Mestrado não publicada. Faculdade de Ciências do Desporto e de Educação Física da Universidade do Porto.

Bernardo, R.P.S. (2003). Influência de um programa de desporto e aventura na auto-estima corporal e auto-estima global de adolescentes em meio escolar. Dissertação de Mestrado não publicada. Lisboa: Faculdade de Motricidade Humana, Universidade Técnica de Lisboa.

Cairns, E., Mc Whirter, L., Duffy, U., & Barry, R. (1990). The stability of self-concept in late adolescence: Gender and situational effects. Personality and Individual Differences, 11(9), 937-944.

Coelho, E.M.R.T.C. (1997). Auto-estima e orientação cognitiva em praticantes de atletismo de elite. Tese de Mestrado não publicada. Faculdade de Ciências do Desporto e de Educação Física da Universidade do Porto.

Dias, M.G.F.F. (1996). Tarefas desenvolvimentais e bem-estar psicológico dos jovens. Tese de Doutoramento não publicada. Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto.

Diener, E., & Diener, M. (1995). Cross-cultural correlates of life satisfaction and self-esteem. Journal of Personality and Social Psychology, 68(4), 653-663.

Goldsmith, R.E. (1986). Dimensionality of Rosenberg Self-esteem Scale. Journal of social Behavior and Personality, 1, 253-264.

Hagborg,W.J. (1993). The Rosenberg Self-Esteem Scale and Harter s Self-Perception Profile for adolescents: A concurrent validity study. Psychology in Schools, 30, 132-136.

Hair, J.R., Josef, F., Anderson, R.E., Tatham, Ronald, L., & Black, W. (1998). Multivariate Data Analysis, 5a ed. Upper Saddle River: Prentice Hall.

Harper, J.F., & Marshall, E. (1991). Adolescents’ problems and their relationship to self-esteem. Adolescence, 26, 799 -808.

Kling, K.C., Hyde, J.S., Showers, C.J., & Buswell, B.N. (1999). Gender differences in self-esteem: A Meta-analysis. Psychological Bulletin, 125(4), 470-500.

Marsh, H.W. (1989). Age and sex effects in multiple dimensions of self-concept: Preadolescence to early adulthood. Journal of Educational Psychology, 81, 417-430.

Marsh, H.W. (1996). Positive and negative global self-esteem: A substantively meaningful distinction or artifactors? Jounal of Personality and Social Psychology, 70, 818-819.

McCarthy, J.D., & Hoge, D.R. (1982). Analysis of age effects in longitudinal studies of adolescent self-esteem. Developmental Psychology, 18, 372-379.

Mruk, C. (1995). Self Esteem: Research, theory, and Practice. New York: Springer Publishing Company.

O’Brien, E., & Epstein, S. (1983). MSEI: The Multidimensional self-esteem inventory. Odessa: Psychological Assessment Resources.

Olson, D.A., & Shultz, K.S. (1994). Gender differences in the dimensionality of social support. Journal of Applied Social Psychology, 24, 1221-1232.

Pelechado, V. (2000). Identificación e integración personal: El problema del yo. In V. Pelechado (Ed.), Psicología sistemática de la Personalidad. Barcelona: Ariel.

Pelham, B.W., & Swann, W.B. (1989). From self- conceptions to self-worth: On the sources and structures of self-esteem. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 672-680.

Robins, R.W, Hedin, H.M., & Trzesniewski, K.H. (2001). Measuring global self-esteem: Construct validation of a single-item measure ant the Rosenberg Self-esteem scale. Personality and Social Psychology Bulletin, 27, 151-161.

Rosenberg, M. (1979). Conceiving the self. New York: Basic Books.

Rosenberg, M. (1985). Self-concept and psychological well-being in adolescence. In

R. Leach (Ed.), The Development of Self (pp. 205-246). Orlando: Academic Press.

Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton: Princeton University Press.

Santos, P.J., & Maia, J. (1999). Adaptação e análise factorial confirmatória da Rosenberg self-esteem scale com uma amostra e adolescentes: Resultados preliminares: In Avaliação psicológica: Formas e contextos (vol. VI, pp. 101-103). Braga: Apport.

Santos, P.J., & Maia, J. (2003). Análise factorial confirmatória e validação preliminar de uma versão portuguesa da escala de auto-estima de Rosenberg. Psicologia: Teoria, Investigação e Prática, 2, 253-268.

Schwalbe, M.L.E., & Staples, C.L. (1991). Gender differences in sources of self-esteem. Social Psychology Quarterly, 54, 158-168.

Silbert, E., & Tippett, J. (1965). Self-esteem: Clinical assessment and measurement validation. Psychological Reports, 16, 1017-1071.

Silva, S., & Faria, L. (1999). Avaliação do auto-conceito em contexto desportivo. In A.P. Soares, S. Araújo, & S. Caires (Orgs.), Avaliação Psicológica: Formas e Contextos (vol. VI, pp. 276-2889). Braga: APPORT.

Simmons, R.G., & Rosenberg, F. (1975). Sex, sex roles, and self-image. Youth Adolescence, 4, 229-258.

Schumacker, R.E, & Lomax, R.G. (1996). A beginner’s guide to structural equation modelling. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Tafarodi, R.W., & Swann, Jr., W.B. (2001). Two-dimensional self-esteem: Theory and measurement. Personality and Individual Differences, 31, 653-673.

Vaz Serra, A. (1986). A importância do auto-conceito. Psiquiatria Clínica, 7(2), 57-66.

Wylie, R.C. (1974). The self-concept. A review of methodological considerations and measuring instruments (vol. 1). Lincoln: University of Nebraska Press.

Wylie, R.C. (1979).The self-concept (vol. 2). Lincoln, NE: University of Nebraska Press.

Zimmerman, M.A., Copeland, L.A., Shope, J.T., & Dielman, T.E. (1997). A Longitudinal study of Self-esteem: Implications for adolescent development. Journal of Youth and Adolescence, 26, 117-141.

 

*Contactar para E-mail: romano_ana@portugalmail.pt

 

Recebido em 31 de Julho de 2006 / aceite em 18 de Dezembro de 2006