SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 issue9From action research to the development of citizenshipEducational policies in southern South America: a case study in the municipality of Porto Alegre, Brazil author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Revista Lusófona de Educação

Print version ISSN 1645-7250

Rev. Lusófona de Educação  no.9 Lisboa  2007

 

Aprendendo o perigo e a ser um de nós. Integração profissional na indústria de refinação

Paulo Granjo*

 

Partindo da observação participante da laboração na refinaria de Sines, este artigo expõe a forma como os trabalhadores aprendem e apropriam o perigo laboral, através de um processo auto-organizado de “participação periférica legítima”, e discute as capacidades e potencialidades que os conhecimentos e as noções nele reproduzidos apresentam para a gestão do perigo tecnológico – no contexto estudado e num âmbito mais geral. O equacionamento desta questão torna-se legítimo e necessário pelo facto de o processo de aprendizagem e integração profissional que foi observado ter efeitos directos sobre a percepção da ameaça (reproduzindo uma visão não probabilística do perigo conducente a atitudes baseadas no “princípio da precaução”), na limitação dos perigos decorrentes da tecnologia manipulada e na neutralização de factores sociais que os potenciam.

Palavras-chave: Aprendizagem; participação periférica legítima; indústria; incerteza; perigo; Portugal.

 

 

Learning the danger and to be one of us. Neophytes’ integration in oil refineries

Departing from the observation of daily work in Sines oil refinery, the article shows how do workers learn and interpret the labouring dangers trough a self-organised process of “legitimate peripheral participation”, and debates the abilities and potential of the knowledge and notions reproduced during that process, to the management of technological dangers. The question is highly pertinent because the observed learning/integrative process has a direct impact on the perception of the threats (reproducing a non-probabilistic notion of danger which induces attitudes based on precaution), on the limitation of the dangers inherent to the installed technology, and on the neutralisation of social factors of danger.

Keywords: Learning; legitimate peripheral participation; industry; uncertainty; danger; Portugal.

 

 

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text only available in PDF format.

 

 

Referências bibliográficas

Dejours, C. (1980). Travail, Usure Mentale. Essay de Psychopathologie du Travail. Paris: Centurion.        [ Links ]

Douglas, M. & Wildavsky, A. (1982). Risk and Culture: an essay on selection of technological and environmental dangers. Berkeley: California University Press.

Dubar, C. (2000). La Crise des Identités. L’interpretation d’une mutation. Paris: PUF.

Duclos, D. (1989). La Peur et le Savoir. La société face à la science, la technique et leurs dangers. Paris: La Découverte.

Duclos, D. (1991). L’homme face au risque technique. Paris: L’Harmattan.

Fabiani, J.-L. & Theys, J. (orgs.) (1987). La Société Vulnérable: évaluer et maîtriser les risques. Paris: Presses de l’ENS.

Freire, J. (1990). Que futuro para os encarregados na indústria?. Organização e Trabalho, 2, 81-90.

Gennep, A. van (1978). Os Ritos de Passagem. Petropolis: Vozes. (original publicado em 1908).

Giddens, A. (2000). O mundo na era da globalização. Lisboa: Presença.

Granjo, P. (2002). Quando a Identidade é um Perigo. Mutações identitárias na refinaria de Sines. Etnográfica, VI (2), 303-326.

Granjo, P. (2004). “Trabalhamos sobre um barril de pólvora” – homens e perigo na refinaria de Sines. Lisboa: ICS.

Granjo, P. (2006). Quando o conceito de «risco» se torna perigoso. Análise Social, XLI (181), 1167-1179.

Langa, P. (2002). Aprendizagem do pedreiro. Ensaio final da cadeira de Antropologia da Cultura e Educação, universidade Eduardo Mondlane, Maputo.

Lave, J. & Wenger, E. (1991). Situated Learning. Legitimate peripheral participation. Cambridge: CUP.

Luhmann, N. (1991). Risk: A Sociological Theory. Berlin: De Gruyter.

Roqueplo, Ph. (1987). Les enjeux politiques de la gestion du risque. In J.-L. Fabiani & J. Theys (orgs.). La Société Vulnérable: évaluer et maîtriser les risques (pp. 79-88). Paris : Presses de l’ENS.

Turner, V. (1974). O Processo Ritual. Petrópolis: Vozes. (original publicado em 1969).

 

 

*Instituto de Ciências Sociais, Universidade de Lisboa, paulo.granjo@ics.ul.pt