SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 issue9Education, Globalization and Long Distance Education. A Reflection about Educational Policies in BrazilEscola Francisco de Arruda (1956-1974): Espólio documental de Manuel Maria Calvet de Magalhães author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

Share


Revista Lusófona de Educação

Print version ISSN 1645-7250

Rev. Lusófona de Educação  no.9 Lisboa  2007

 

Relações entre professores, alunos, computador e sociedade em ambiente digital

Maria Cristina Lima Paniago Lopes*

 

 

Este trabalho tem como objetivo descrever e interpretar as inter-relações no ambiente digital: professores, alunos, computador e sociedade. Com base em um curso de Formação Tecnológica, oferecido aos alunos de licenciaturas em uma universidade particular, analiso as inter-relações dos participantes do curso sob a perspectiva sócio-interacionista, a qual focaliza o aprendiz como parte de um grupo social e que, a partir de interações consigo mesmo, com os demais sujeitos do contexto sócio-histórico no qual está inserido e com o meio, pode desenvolver-se, questionar, descobrir, compreender e transformar o mundo. O curso, no qual eu e outra colega atuamos como professoras, teve como proposta abrir espaço para discussões sobre o uso das novas tecnologias de informação e comunicação no contexto educacional, possibilitando a formação de comunidades com interesses comuns que se inter-relacionam.

Palavras-chave: Professores, alunos, computador, ambiente digital

 

 

Digital context: teachers, students, computers and society

This work has as objective to describe and interpret the inter-relations at the digital context: teachers, students, computers and society. Based on a Technological Formation Course offered to the students from teaching courses at a private university, I analyze the inter-relations of the participants of the course under the social-interactionist perspective which focuses the learner as part of a social group and that, from the interactions with himself, with the other subjects inside the social-historic context in which he is inserted and with the environment, he can develop himself, question, discover, understand and transform the world. The course in which another colleague and I worked as teachers had as proposal to open space for discussions about the use of the new technologies of information and communication in the educational context and with possibilities of a communities formation with common interests which interrelate.

Keywords: Digital context, teachers training, ICT, students

 

 

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text only available in PDF format.

 

 

Referências Bibliográficas

Delors, J. et al. (1998). Educação, um tesouro a descobrir – Relatório para Unesco da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. São Paulo: Cortez/Unesco.        [ Links ]

Lave, J. & Weger, E. (1991). Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation. New York: Cambridge University Press.

Lévy, P. (1999). Cibercultura. São Paulo: Ed 34.  

Lion, C. G. (1995). Mitos e Realidades na Tecnologia Educacional. In: E. Litwin (Org.), Tecnologia Educacional. Política, Histórias e Propostas. Porto Alegre: Artes médicas.

Litwin, E. (2001). Das tradições à virtualidade. In: E. Litwin (Org.), Educação a distância: temas para o debate de uma nova agenda educativa. Porto Alegre: Artmed Editora.

Neves, A. e Cunha Filho, P. C. (2000). Projeto Virtus: educação e interdisciplinaridade no ciberespaço. Editora Universitária UFPE e Editora Anhembi Morumbi.

Oliveira, M. K. de. (1993). Vygotsky: Aprendizado e desenvolvimento, um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione.

Palloff, R. M. e Pratt, K. (1999). Building Learning Communities in Cyerspace. San Francisco- USA: Jossey-Bass Publishers. Retirado em 27/02/2001: <WWW.137.159.69.101 WebCompanion.htm OMAET dpember>

Pretto, N. de L. (1996). Uma escola sem/com futuro - Educação e Multimídia. São Paulo: Papirus Editora.

Rheingold, H. (1993). A Slice of Life in my Virtual Community. In: L. M. Harasim (Ed.). Global Networks. Computers and International Communication. London: The MIT Press.

Rheingold, H. (1993). Virtual Communities. Retirado em 20/12/2004: < http://www.rheingold.com/vc/book>

Souza, M. C. S. de. (2002). A Tecnologia de Informação enquanto construção social-histórica e seu significado na sociedade contemporânea. Publicado originalmente no VI Workshop de Informática na Escola – WIE 2002 – SBC 2000. Retirado da WWW em 15/10/04 : < http://www.nuppead.unifacs.br/carol/Linguagem.pdf >

Vygostsky, L. S. (1938/1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Editado por M. Cole e S. Scribner. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.

Wenger, E. (1998). Communities of practice. Learning, meaning, and identity. New York: Cambridge University Press.

Wenger, E. (2001). Entrevista concedida ao portal KMOL em Junho 2001 feita por Ana Neves. Retirado da WWW em 14/10/04: < http://Kmol.online.pt/pessoas/WengerE/entrev_1.html >

Wenger, E. et al. (2002). Cultivating Communities of Practice. Boston: Harvard Business School Press.

 

 

*Universidade Católica Dom Bosco, Mato Grosso do Sul, Brasil, cristina@ucdb.br